Rombautstraat 2a

1760 Roosdaal

www.plushuisartsen.be

RIZIV-nummer: 5-64664-70-701

BE0697.745.348

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

Tel: 0496/21.72.07

dietistesofit@outlook.com

Een gezonde brooddoos

De 2de schoolweek van het jaar staat voor de deur. Had jij je voorgenomen om je kind elke dag te voorzien van een gezonde brooddoos, maar is je inspiratie na 1 week op? Lees dan zeker verder! Hieronder vind je tips en ideetjes om je gezonde brooddoos van je kind op te vrolijken





Wat is een gezonde lunch?

Een gezonde lunch voor kinderen verschilt niet veel van een gezonde lunch voor volwassenen. Ze moet telkens bestaan uit een bron van eiwitten, vetten, vezels, groenten, fruit, koolhydraten en water.



Wat is er allemaal aanwezig in een gezonde brooddoos?


Groenten

We zouden 300 gram groenten moeten eten per dag. Dit is een grote hoeveelheid om bij de warme maaltijd op te krijgen. Daarom kan je aan je kind in de lunchbox iets van rauwe groenten meegeven. Probeer ze op een eenvoudige en snelle manier wat aantrekkelijker en speels te maken. Dit zorgt ervoor dat je enthousiasme bij je kind opwekt om de groenten te proeven. Dit kan je doen door er oogjes op te zetten of het in leuke figuurtjes te snijden.


Eiwitten

Eiwitten geven een verzadigd gevoel, daarom is het belangrijk dat ze aanwezig zijn bij de lunch. Dit kan je halen uit ei,vis, gevogelte,vlees, zuivelproducten en peulvruchten.


Gezonde vetten

We hebben vetten nodig, maar dan wel de gezonde vetten of ook wel de onverzadigde vetten. Dit vind je in onder andere vette vis, noten, pure notenpasta's, zaden & pitten, avocado en olijven.


Vezels

Ook vezels zorgen voor verzadiging. Dit vind je in volkoren producten, fruit, groenten en peulvruchten.


Fruit

Zorg dat er ook een dessertje in de brooddoos zit. Kies voor een stuk fruit. Voor sommige kinderen is het niet makkelijk om bijvoorbeeld een hele appel op korte tijd te eten. Zorg er voor dat het fruit al geschild of gepeld is. Wil je voorkomen dat je appel bruin wordt? Strooi er wat kaneel over!



Koolhydraten

Koolhydraten zijn de energiebron voor ons lichaam. Dus dit is zeker noodzakelijk voor een kind om ook de rest van de dag door te komen. Zorg er wel voor dat je voor de juiste ofwel de complexe koolhydraten kiest. Deze vind je in volkorenbrood, havervlokken, zuurdesembrood, bruine rijst, volkoren pasta, volkoren pittabroodjes, quinoa, peulvruchten en groenten & fruit.





Water

Ook drank hoort bij de brooddoos. Kies hier voor water, thee of een groentesoep. Drinkt je kind niet graag water? Probeer er dan eens wat stukjes fruit bij te doen om zo infused water te krijgen.



Wil je graag de lunchbox wat vrolijker maken?

- Zet een leuke boodschap op een post-it of gebruik voorgemaakte kaartjes van bijvoorbeeld Broodtrommelliefde.



- Maak figuurtjes met de voedingsmiddelen.



- Gebruik lunchboxen met verschillende componenten. Dit maakt het overzichtelijk voor je kind en het zorgt ervoor dat het tegen de middag niet allemaal door elkaar is geschud.

- Probeer eens een boterhammenbrochette! Deze kan je samen op zondag maken, wedden dat ze niet kunnen wachten om dit tijdens de middagpauze te laten zien aan hun vriendjes?


📷 @Maury Vandorpe