Rombautstraat 2a

1760 Roosdaal

www.plushuisartsen.be

RIZIV-nummer: 5-64664-70-701

BE0697.745.348

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

Tel: 0496/21.72.07

dietistesofit@outlook.com

Tips tegen voedselverspilling

Wereldwijd gaat er jaarlijks ongeveer 1/3 van de eetbare delen van voedsel verloren. Dit komt overeen met ongeveer 1.3 miljard ton voedsel. Koffie, thee, brood, groenten en fruit vormen de top drie van de meeste verspilde voedingsmiddelen. Tijd dat we hier verandering in brengen! Hieronder vind je enkele tips op verschillende vlakken om voedselverspilling tegen te gaan.




In de winkel


Vaak begint de voedselverspilling al in de winkel. We worden verleid in de winkel om meer te kopen dan we eigenlijk van plan waren om te kopen. Dit komt door aanbiedingen zoals ‘2 kopen + 1 gratis”. Wanneer je met honger gaat winkelen is de kans groot dat je met heel wat producten thuis komt die niet op je boodschappenlijstje stonden. Hoe voorkom je dit?


  • Bereid je winkelbezoek goed voor. Wanneer je een boodschappenlijstje maakt ga je gerichter winkelen en koop je enkel wat je nodig hebt.

  • Koop enkel wat je echt nodig hebt, weersta aan de promoties.

  • Check eerst je frigo voor je naar de winkel vertrekt. Kijk goed na wat je nog in je frigo hebt liggen en wat je nodig hebt.

  • Maak een weekmenu. Dit helpt niet alleen om je aan je gezonde voedingspatroon te houden. Maar het voorkomt ook dat je voedsel gaat verspillen.

  • Voor je begint aan je weekmenu kijk je best na welke restjes je thuis nog hebt liggen. Probeer deze eerst te verwerken voor je nieuwe producten in huis haalt.

  • Lees het etiket. Controleer de houdbaarheidsdatum, maak je keuzes in functie van het tijdstip waarop je denkt dat je het product gaat consumeren.



Tijdens het koken


Probeer zo goed mogelijk in te schatten hoeveel je nodig hebt zodat je geen restjes hebt. Wanneer je toch teveel gekookt hebt , probeer de restjes dan te verwerken in een ander gerecht.


Er kan zoveel lekkers gemaakt worden met restjes:

  • Wentelteefjes: wanneer je brood te hard is kan je hier wentelteefjes maken. Combineer dit met fruit dat overblijft en je hebt een perfecte maaltijd

  • Heb je nog groenten over? Mix deze en maak er een soep van. Of maak van de overgebleven groenten een stoofpotje.

  • In een omelet kan je ook je overgebleven groenten, vlees of kaas in verwerken.

Indien het echt niet mogelijk is om je voedingsmiddelen te verwerken, composteer dan je voedingsafval.



Op de juiste manier bewaren


Wanneer je voeding op de juiste manier bewaart, is er minder kans dat je het moet weggooien. Kijk goed na op de verpakking van het product hoe je het moet bewaren en respecteer dit dan ook. De ideale temperatuur van je koelkast is maximum 4°C en van de diepvries -18°C.


Om zo weinig mogelijk voedsel te verspillen is het belangrijk dat je rekening houdt met de houdbaarheidsdatum. Maak hierbij onderscheid tussen TGT en THT. TGT staat voor “te gebruiken tot”. Dit vind je terug op producten zoals vlees, vis, eieren,….. Bij deze producten mag je het niet meer consumeren na de houdbaarheidsdatum.


THT staat voor “tenminste houdbaar tot”. Dit vind je terug op producten zoals pasta, rijst, blikgroenten,…. Na de houdbaarheidsdatum wordt de kwaliteit van het product niet meer gegarandeerd, maar je kan de producten vaak nog maanden na de vervaldatum veilig consumeren. Hierbij is het belangrijk dat je je zintuigen gebruikt om te beoordelen of het nog goed is. Kijk, ruik en proef!


Zodra je de verpakking hebt geopend geldt de houdbaarheidsdatum niet meer. Bewaar de geopende voedingsmiddelen goed afgesloten, indien nodig in de koelkast. Gebruik hierbij ook weer je zintuigen om te kijken of het nog goed is. Ben je toch niet helemaal zeker? Dan kan je via deze site nagaan hoelang je geopend voedingsmiddel nog goed is.